Tilbake til ØHIL fotball – støttesider

1 Kontaktpersoner

Se her for kontaktpersoner og deres roller.

2 Rollebeskrivelser

ØHIL fotball er organisert med hovedvekt på frivillig innsats fra foreldre/foresatte. For å fordele oppgavene, har vi rundt hvert lag et sett med roller som skal dekkes. På den måten blir ansvaret fordelt, og klubbens administrasjon har direkte kontaktpunkter når informasjon skal gis. Erfaringsmessig vet vi at årganger med mange involverte voksne er svært viktig for å kunne tilby et bra opplegg, med ambisjonen om å beholde flest mulig, lengst mulig. Det anbefales derfor at det fra år til år gjøres rokkeringer i ansvarsrollene.

Årskullsansvarlig forelder (per skole)

Hvert kjønn/kull/skole (f.eks Jenter 2012 Hosle) skal ha sin dedikerte årskullsansvarlig. Årskullsansvarlig er administrativ rolle, årgangens bindeledd til klubben og sørger for god kommunikasjon på årgangen og at alle oppgaver på årgangen blir fordelt og gjort. Denne personen kan gjerne være på feltet som trener også, og det er nok det aller beste for å ha nærhet til det som foregår. Her er en oversikt over oppgavene:

  1. Sikre at informasjon fra klubben kommer til ut til medlemmene i kullet.
  2. Spond-ansvarlig. Sørge for at:
    1. Det er bare barnet som ligger inne i Spond-gruppene (foreldre er eventuelt administratorer).
    2. Kontaktinformasjon (epost og telefonnummer) på foresatte er korrekt.
    3. Betalingskontakt er riktig. Det er denne personen som får betalingskravet i Spond.
    4. Sørge for at ØHILs sportssjef, barnefotballansvarlig og fotballkoordinator er administratorer i gruppa, men er ikke arrangører med mindre de skal inviteres.

En annen ting som er nytt med Spond, er at alle må legge inn «Fiktiv Person» som arrangør i sine Spond-aktiviteter. Dette finnes under «legg til ny arrangør» når man oppretter et nytt arrangement. Hensikten med dette er at klubben lettere kan koordinere aktiviteter på tvers av idretter, uten at tidspunkt kolliderer med hverandre.

  1. Trivselspoliti – se til at alle barna er ivaretatt. Informerer årskullsleder ved utfordringer.
  2. Kartlegge andre aktiviteter for barna, slik at treningstidene ikke kolliderer med andre aktiviteter.
  3. Bistå til å skape best mulig foreldreinvolvering og sørge for at alle roller dekkes.
  4. Bistå fotballkoordinator ved manglende betaling av treningsavgift
  5. Innkaller og leder foreldremøter og team-møter der alle rollene møtes.

Årskullsansvarlig må være godt kjent med klubbens mål og planverk, slik at årskullet blir drevet etter retningslinjene til ØHIL. Klubben ønsker at årgangsansvarlig er frempå og er katalysator for mer og bedre aktivitet, slik at hele kullet har best mulig trygghet og utvikling. Vi har barn som vil drive med fotball hver dag og er svært dedikerte. Samtidig har vi barn som ønsker å være med på fotball en gang i uka og har en mer sosial inngang. Vi skal tilrettelegge for begge retninger.

Basert på våre erfaringer bør en årgangsansvarlig kjennetegnes ved følgende egenskaper:

  • God organisator
  • Være operativ på mail og spond
  • Omgjengelig i møte med både voksne og barn
  • Ha en grov oversikt over hvordan ØHIL som fotballavdeling drives

Sportslig ansvarlig forelder (per skole)

En foreldretrener per skole samarbeider tett med klubbens barnefotballansvarlig slik alt det sportslige (treninger og kamper) er i henhold til klubbens planverk. På treningene er det sportslig ansvarlig som tilpasser treningen etter klubbens øktplan og planlegger mer i detalj hvordan økta skal gjennomføres.

Dersom personlige egenskaper passer til det, kan denne og den foregående rollen (årskullsansvarlig) være samme person.

Utstyrsansvarlig (per skole)

Dele ut/samle inn drakter til laget, samt få avklart hvilke utstyrsrutiner (baller, vester, kjegler) treningsgruppa skal ha. Hør med årskullsansvarlig ved tvil og eventuelt kontakt glenn@ohil.no. Vi har felles lagsutstyr som oppbevares på Hosle, Eikeli, Jarmyra og Bekkestua.

Vi ønsker at utstyrsansvarlig er proaktiv for å få hele kullet ikledd i ØHIL-antrekk. Mange kull har finansiert store deler av kolleksjonen med støtte fra bedrifter fra foreldregruppa. Man kan trykke f.eks ti bedrifters navn/logo på baksiden av overdelen. Hvis man har 60 spillere i kullet, så koster det 100-150.000 kr for alt, og bedriftene kan da spytte inn f.eks 15.000 kr hver.

Økonomiansvarlig (per skole)

Sørge for at lagkasse opprettes hos klubben. Alle utlegg ifm aktivitet i ØHIL skal gå gjennom klubben. Foreldre kan da sette inn penger på lagkassa, og klubben betaler via denne lagkassa. Lagkassa skal være på hele treningsgruppa (f.eks J2012 Hosle eller J2010 Hosle/Eikeli dersom skolene er sammenslått). Lagkasse opprettes ved å kontakte klubbsekretær Hanne Harsem på hanne@ohil.no. Hanne har en 50 % stilling som klubbsekretær.

Utgifter som årskullet kan ha er cuppåmeldinger, dommere, felles bekledning, utlegg til sosiale tiltak, premier med mer, bidrag til tøy til foreldretrenere med mer.

Cupansvarlig (per skole)

Sørge for påmelding til avtalte cuper og organiserer cupene. Klubben dekker en gitt sum for hvert seriepåmeldte lag. For femmer og syver: 2500 kr. For nier: 4000 kr.

Dugnadsansvarlig (per skole)

Sørge for å fordele alle oppgaver under ØHILs cuper – svært viktig inntektskilde. Kan også skaffe og gjennomføre andre dugnadsoppgaver som gir inntekt til kullet.

Her er oppgaver som fordeles på årskullene (kullene får info):

  • 9-åringer: Merke Jarmyra og Hosletoppen
  • 10/11-åringer: Eat Move Sleep Cup (markedsføring og gjennomføring)
  • 13-åringer: Kiosk-ansvar og får overskuddet

Sosialansvarlig (per skole)

Sosialansvarlig sørger for at både spillere og foreldre bygger bånd både på tvers av klasser og på tvers av skoler. Sosiale tilstelninger gjennomføres, som f.eks avslutning på sesong. Dette avtales med trenerne i gruppa. Det anbefales lavbudsjett. Lagkassa dekker utleggene.

Roller per lag (foreldre)

Trener

Hvert lag har én eller flere foreldretrenere som gjennomfører treningene ute på feltet og leder kampene. Trenerne får bistand fra årgangsleder for å sørge for best mulig trygghet, trivsel og læring. Foreldretrenerne må ordne utstyr, organisere øvelsesoppsett/bane (etter planen som de får), samle barna og sette i gang treningen. Rutiner for utstyr sørger årgangsleder for.

Treningsgjennomføring

  1. Lede treningene i henhold til planen (eller finne erstatter ved forfall)
  2. Bringe utstyr (husk å pumpe nok luft i ballene) til trening og være helt klar fem min før treningsoppstart
  3. Ha oversikt over treningsoppmøte (spond)
  4. Telle utstyr før og etter trening. Sørge for at utstyret er ivaretatt.
  5. Delta på trener/kamplederkurs i ØHILs regi

Kampgjennomføring

  1. Sørge for at alle spillerne får tidlig info om kampene. Sørge for ekstra spillere ved forfall.
  2. Følge ØHILs Sportsplan om gjennomføring av kamp.

Assistenttrener

Hvert lag skal ha en assistenttrener. Dette gjelder både trening og i kamp. Hovedoppgaven for disse er å ta for seg oppgaver og hendelser som kan avlaste hovedtreneren. Det kan være å hente baller, trøste eller passe på spillere som begynner å gråte/stikke av. Dette er en svært viktig rolle å dekke på hver trening, da slike ting lett ødelegger for treneren, som da ikke får fokus på de som holder på med øvelsene. Hvis det ikke er behov for trøsting eller lignende, bidrar assistenttreneren sportslig som trener.

Kampvert:

Kampvert skal ta imot både motstandere og dommere. Kampvert skal ha på seg en vest markert med «kampvert». Dette skal ligge på våre anlegg, men kontakt Glenn på 401 69 765 ved mangler.

Kampansvarlig

Banene på Hosletoppen grus og Jarmyra gress skal merkes av 9-åringene, som har dette som dugnad. Hvis det ikke er gjort, så må kampansvarlig sørge for at baner er merket opp og at mål er på plass til hjemmekampene. Man kan også organisere felles kjøring til bortekamper.

Dommeransvarlig:

Dommeransvarlig skal følge opp eller skaffe dommere til lagets hjemmekamper. Det er alltid lurt å få en bekreftelse fra oppsatte dommere før kampstart (hvert år er det mange kamper der det ikke møter opp oppsatt dommer). I barnefotballen oppfordres dommeransvarlig til å bruke klubbens ungdomsdommere. Info og liste over dommere finnes her. Klubben utbetaler godtgjørelse til dommer, så lagleder skal bare signere på dommerens skjema.

De tre sistnevnte rollene kan gjerne være samme person.

Klikk for å gå til toppen!

3 Seriespill

I ØHIL fotball melder vi på lag til seriespill det året de fyller 8 år. Yngre lag deltar kun på cuper og samarbeider med naboklubber om ulike kamparrangementer.

Årsklassene 6-7 år spiller 3`er -fotball

Årsklassene 8-9-10 år spiller 5’er-fotball

Årsklassene 10-11- 2 år spiller 7’er-fotball

Årsklassene 12-13 år spiller 9’er-fotball

Fra 14 år  til senior, er det primært 11’er-fotball (mulighet for å melde på 7’er)
Veteranklassene for menn og kvinner spiller 7’er-fotball

Klikk for å gå til toppen!

4 Dugnadsansvar og fordeling

Alle årganger har ansvar for forskjellige dugnadsaktiviteter i løpet av et fotballår.
ØHIL fotballs dugnadsmatrise viser hvem som gjør hva.

Klikk for å gå til toppen!

5 Prinsipper for fordeling av treningstider, sommer

Gjennom sesong disponere ØHIL-fotball følgende anlegg:

    • Ferd Arena Hosle
    • Hosle kunstgress
    • Jarmyra kunstgress
    • Bekkestua kunstgress
    • Eikeli kunstgress
    • Grav Skole kunstgress
    • Jarmyra gress
    • Per Berg Arena Hosle gress
    • ØHIL-skogen kunstgress
    • Hosletoppen grus

Føringer for tildeling av treningstid:
Det er begrenset tilgang på kunstgressbaner og vi legger derfor følgende prinsipper til grunn for tildeling av treningstider på disse arenaen.

  1. Nivå (elite til bredde)
  2. Alder (eldst til yngst innen ungdom- og barnefotballen)

Merk at det også vil bli tatt hensyn til at yngre årganger ikke trener for sent på kvelden. Grupper som ønsker å trener 3-4 ganger må belage seg på å gjennomføre en av øktene i helg. Årganger som er veldig fastlåste på treningstidspunkt og dager risikerer å ikke få tildelt alle sine ønsker.

Kamper går foran trening:
Oslo fotballkrets disponere våre anlegg til seriekamper. Dette er noe vi som klubb ikke kan påvirke og det kan medføre flytting av trening til andre flater hvis det forekommer kollisjoner.

Ikke benyttet treningstid:
Tildelte treningstider som ikke benyttes må av trener/årgangsansvarlig rapporteres inn til Anders Hille Stadheim på anders@ohil.no. Ved avvik fra dette kan laget risikere å miste treningstidene sine.

6 Prinsipper for fordeling av treningstider, vinter

Gjennom vinteren disponerer ØHIL fotball primært Ferd Arena Hosle, men vi har også noen tider i Gjønneshallen/ Bærum idrettspark. I tillegg har vi tider i nærliggende gymsaler. Det er svært begrenset tilgang på bane og vi legger derfor følgende prinsipper til grunn for tildeling av treningstider.

1) Nivå (elite til bredde)
2) Alder (eldst til yngst, merk at menn veteran, 2.div menn, 3.div kvinner og kvinner 7er ikke prioriteres foran ungdom)

  • Grupper som ønsker å trene 3 ganger må belage seg på å gjennomføre en av øktene i helg.
  • Årganger som er veldig fastlåste på treningstidspunkt og dager risikerer å ikke få tildelt alle sine
    ønsker.
  • Banestørrelse blir tildelt etter antall spillere som betaler vintertreningsavgift, og kan dermed
    reduseres etter kontroll av betalt avgift.

Treningskamper i vinter
På Ferd Arena Hosle vil det bli satt av tid til treningskamper. Om man ønsker treningskamper bookes disse fortløpende ved forespørsel per epost til anders@ohil.no, det blir satt av 90 minutter pr kamp.

Ikke benyttet treningstid
Tildelte treningstider som ikke benyttes må trener/årgangsansvarlig rapportere inn til anders@ohil.no. Ved avvik fra dette kan laget risikere miste treningstidene sine.

Spesielt om lag i barnefotballen
I utgangspunktet henviser vi til ØHIL-akademiet for barnelagene.
For 12,11 og 10-årslag (kommende sesong) åpner vi opp for treninger i gymsaler i den grad det er kapasitet og det ikke kolliderer med andre idretter i ØHIL. Det åpnes også opp for trening på Ferd Arena hvis lagene kan trene før kl 17 og eller hvis det er ledig kapasitet lørdag/ søndag.

Ved ytterligere ledig kapasitet på skolene åpnes det opp for enda yngre lag.

Før/ etter frost er det selvfølgelig mulig å booke våre andre kunstgressbaner, dvs. Bekkestua, Hosle og Jarmyra kunstgress. Tider her kan bookes fra 15.11. Det er lys på disse banene så lenge de er i bruk. Treninger på disse anleggene vil ikke bli fakturert vintertreningsavgift.

7 Bestilling av utstyr

For bestilling av nytt utstyr eller påfyll trykk her

8 Deltagelse på cuper

Retningslinjer cupdeltakelse i ØHIL

Klikk for å gå til toppen!

9 Overganger mellom klubber

Prosess for overgang til ØHIL fra en annen klubb (gjelder kun hvis man har vært registrert i FIKS i tidligere klubb):

  • – Hvis en spiller ønsker å prøvetrene med ØHIL, så må klubben spilleren er i nå sende mail til ØHILs sportssjef på bjorn.frode@ohil.no og høre om dette er ok, samtidig som man bekrefter at det er ok for nåværende klubb.
  • – Hvis en spiller ønsker å melde overgang til ØHIL, så må klubben spilleren er i nå sende mail til ØHILs sportssjef på bjorn.frode@ohil.no. Evt kan ØHIL sende mail til nåværende klubb og avklare overgang.
  • – Spilleren må ha oppfylt sine forpliktelser (f.eks levert utstyr som er klubbens eiendom, ikke ha ubetalt medlemskap eller avgifter) før overgang kan skje.
  • – Når dette er avklart, må sender spilleren/foreldre utfylt og signert samtykkeskjema i PDF-format til ØHILs fotballkoordinator på anders@ohil.no.
  • – ØHIL sender inn forespørsel på overgang, og tidligere klubb bekrefter dersom alle forhold er ok (automatisk godkjenning etter åtte dager dersom tidligere klubb ikke svarer).
  • – Spilleren er kampklar dagen etter forespørselen er godkjent (må være godkjent før kl 15)

Klkk her for NFFs overgangsreglement

Klikk for å gå til toppen!

10 Forsikring og lisens

Alle fotballspillere i ØHIL er dekket av NFFs grunnforsikring. Ved akutte skader anbefaler vi å ringe Idrettens skadetelefon – tlf 98702033. Les mer om hva du gjør ved fotballskade her.
Idrettsforsikring – en veiledning som gir informasjon om det du trenger å vite

Klikk for å gå til toppen!

11 Flytting av kamper

Både for ØHIL fotball og Oslo Fotballkrets er det en stor fordel med så få forandringer i kampoppsettet som mulig. Slike endringer påvirker mange; eget lag og motstander, lag som har oppsatte treningstider osv. Men av og til er det en nødvendighet, og da skal alltid disse retningslinjene følges;

Endringer i ungdoms-/seniorfotballen

  • Gå inn på ønsket bane og se om det er oppsatte kamper på ønsket tidspunkt (linker til alle våre anleggs kamper ligger i kamp- og treningstidoppsettet)
  • Ikke avtal kamptidspunkt som kolliderer med oppsatt treningstid, ellers må involverte lag varsles, men dette må vi prøve å unngå, da mange lag kun har én trening i uken
  • Få godkjenning fra Sverre Nordby (sverre@ohil.no) om at ønsket tid kan brukes
  • Avklar dette med motstander/evt dommer (primært pr mail)
  • Benytt skjemaet under til å søke om omberamming
  • Husk å gi beskjed til evt oppsatte dommere. Se Oslo Fotballkrets’ skjema for flytting av kamper 

For hver omberamming vi må gjøre, blir vi fakturert med et gebyr på kr 600,- fra Oslo Fotballkrets.

Hosle kunstgress benyttes kun til avvikling av seriekamper i 9er fotball.

Endringer i barnefotballen

  • Gå inn på ønsket bane og se om det er oppsatte kamper på ønsket tidspunkt (linker til alle våre anleggs kamper ligger i treningstidoppsettet)
  • Ikke avtal kamptidspunkt som kolliderer med oppsatt treningstid, ellers må involverte lag varsles, men dette må vi prøve å unngå, da mange lag kun har én trening i uken
  • Få godkjenning fra Sverre Nordby (sverre@ohil.no) om at ønsket tid kan brukes.

Klikk for å gå til toppen!

12 Aktivitetsavgifter

ØHIL fotballs aktivtetsavgifter fastsettes av fotballstyret, med det formål at den i størst mulig grad skal gjenspeile det reelle kostnadsbildet.

Aktivitetsavgiftene skal dekke:

Felleskostnader for ØHIL fotball:

  • ØHIL fotballs administrasjon
  • Anleggsutvikling og vedlikehold
  • Trener/dommerkurs

Kostnader knyttet til den enkelte årgang/det enkelte lag

  • Trenerkostnader
  • Utstyr
  • Cup- og seriepåmelding
  • Dommerkostnader
  • Bruk av anlegg

Se mer informasjon om aktivitetsavgiftene i ØHIL i denne saken.

Klikk for å gå til toppen!

13 Lagkonto – Innsamling fra spillere/foreldre (gjelder alle idretter)

Rutine for lagkonti er beskrevet her

Klikk for å gå til toppen!

14 Spilleregler

Spilleregler og retningslinjer for barn, ungdom og voksne.

Vi følger NFFs retningslinjer: spilleregler

15 Politiattester

Alle er trenere i ØHIL Fotball skal ha gyldig politiattest.

Klikk her for klubbens håndtering av dette, og for søknadsprosedyre

Klikk for å gå til toppen!

16 Kvalitetsklubb, Fair Play, kampvert og ernæring

Våren 2017 ble ØHIL fotball sertifisert som Kvalitetsklubb.

Kvalitetsklubb er et konsept som er retningsgivende for utviklingsarbeidet som gjøres i klubben og som skal sikre et godt samarbeid med Oslo fotballkrets og Norges fotballforbund.

NFF har introdusert kriterier på tre nivåer som basis for god kvalitet i klubben. Dette bygger videre på «klubben som sjef»-filosofien, og stiller krav til en helhetstankegang og klare strukturer.

Fair Play

Fair Play er viktig for ØHIL fotball og vi ønsker at trenere og ledere skal følge retningslinjene til NFF.

Sportslig utvalg er vårt Fair Play organ og håndtere hendelser i klubb.

Les mer om Fair Play her: Om Fair Play

Kampvert

Les mer om kampvert her: Kampvert i ØHIL fotball

Ernæring

Som kvalitetsklubb så har vi valgt ut ernæring som tema for 2018.

Temaet ble gjennomgått på årgangsmøter våren 2018 og det forventer at det tas videre til  årgangen, både ledere og spillere.

Klikk for å gå til toppen!

17 Klubbsamarbeid

ØHIL fotball har ikke noe formelt samarbeid med noen klubber. Samtidig er vi opptatt av et godt omdømme og ønsker å opptre ryddig, spesielt ovenfor klubbene i vårt nærmiljø.

ØHIL fotball er åpne for at spillere fra andre klubber hospiterer hos oss, spesielt dersom det kan være et tilskudd for spillerens utvikling basert på tilbudet i egen klubb. På samme måte ønsker vi at spillere som trenger ytterligere utfordringer enn de kan få i ØHIL til å hospitere i andre klubber. Ved slike tilfeller følger vi gjeldende retningslinjer.

18 Strategiplan ØHIL fotball

Strategiplanen til ØHIL fotball utarbeidet i 2017 finner dere her

Klikk for å gå til toppen!