Som kampvert har du det overordnede ansvaret på arrangementsdagen. Din viktigste jobb er å være synlig og tilgjengelig for gjester som måtte lure på noe, samt se til at andre oppgaver i hallen blir gjennomført. Nedenfor følger ALLE oppgaver for gjennomføring av arrangement. Det er ikke ditt ansvar som kampvert / fair play-vert å gjennomføre alle oppgavene, men det er du som har det overordnede ansvaret.
Nytt av året er at alle arrangement i regi av Norges Håndballforbund Region Øst skal ha en Fair Play-vert. I ØHIL har vi tidligere kalt dette kampvert og oppgavene er nokså like, men med noen tillegg. Les mer om oppgavene lenger ned i instruksen.
Du skal være ikledd Fair Play-vert vest som du finner i kiosken.
Det er kampverten som har ansvaret for å hente arrangementsnøkler hos vaktsjef i ledergruppa:
Wenche Elvsveen Meisingset | +47 934 99 388 | arrangementhandball@ohil.no | Griniveien 333, Bekkestua |
Alle brukernavn, passord og koder du trenger for åpning og låsing av anlegget:
Artikkel | Brukernavn / Navn | Passord / kode |
Kodebrikke | N/A | 3474 |
Nettverk | Hoslehallen | handballohil |
PC | N/A | Ohil2018! |
Turneringsadmin | Øvrevoll | ohil2018 |
Garasje | N/A | 1809 |
NB! Koder og passord skal ikke deles med andre enn dem som skal ha hallvakt.
Oppstart
Alle som skal ha første hallvakt for dagen skal møte én time før første kamp spilles. Dette for å:
- Være klare til å motta lagene som ankommer anlegget.
- Forberede anlegget for arrangement.
Arbeidsoppgaver som skal gjennomføres i god tid før første kamp:
- Låse opp inngangsdørene
- Inngangsdørene låses opp ved å følge instruks på døra. Dersom kodepanelet lyser rødt er nattalarmen på og må deaktiveres med: 8 + V + Brikke + Kode før døren kan låses opp med 5 + V + Brikke + Kode.
- HVIS IKKE KODEBRIKKE FUNGERER
- Benytt nøkkel og lås inn manuelt. Du finner også en liten “trekløvernøkkel” som anvendes til å deaktivere låsens smekk-funksjon.
- Sette på lys i anlegget
- Lys ved inngang nede – bryter rett inn og til høyre for dør.
- Lys i gang ved garderober – bryter rett inn og til høyre for dør
- Lys til vaktrom, idrettshall, ballrom/apparatrom og galleri/tribune – brytere i vaktrommet
- Åpne hallen
- Lås deretter opp inn til hallen, garasje og garderober nede, samt dører i gymsalen og publikumsinngang oppe.
- Åpne kiosken og kioskporten (elektrisk bryter inne i kiosken, ta av hengelås først)
- Legge til rette for arrangement
- Sekretariat skal trilles ut og monteres under resultattavlen. Hvit ledning med støpsel settes i kontakten og tavlen er klar til bruk. De 2 sorte pluggene settes i ved den lille sorte boksen på veggen nede ved gulvet. Da er også lydanlegget koblet til. Tastaturet til tavlen, pc til styring av musikk, og liten mikser er fastmontert på sekretariatets bord.
- Det skal settes 2 benker på hver side av sekretariatet til lagene.
- Banen skal moppes før første kamp og etter siste. Dette bør gjøres raskt før lagene begynner med oppvarming.
- Start tidlig med kaffekoking og vaffelsteking.
- Zettle brukes for å betale enten med kort eller VIPPS. Se i skuffene for manual og rutine.
- Billettkassen rulles bort til inngangen. Sett i støpsel i stikkontakten litt bortenfor inngangen.
Under arrangementet
- Sørge for at kiosken ser innbydende til enhver tid.
- Kjøleskap kan fylles opp med brus (finnes i lageret bak kiosken). Er det tomt, gi beskjed til Wenche E Meisingset.
- Sekretariat må huske å gi ut timeout-kort ved kampstart og etter pause.
- Banen moppes mellom kamper ved behov.
- Følge opp oppgave som Fair Play-vert.
Etter arrangement
Ofte glir vakter over hverandre og et nytt lag tar over for dem som har hatt arrangementet fra morgenen av. Dette punktet gjelder primært for dem som har arrangement når siste kamp for dagen spilles. Likevel oppfordrer vi vaktlag 1 å gi over ansvaret på en glidende måte og sørge for at alt er i orden før dere drar.
- På banen:
- Sekretariat kobles fra og settes tilbake i garasjen ved ballrommet. Alt utstyr skal stå på sekretariatet.
- Rydde under/ved benker.
- I kiosken/på tribunen:
- Kiosken ryddes og vaskes ordentlig. Vask kakefat og kaffekanner.
- Trallen settes tilbake i kiosken og Zettle avsluttes.
- Sett støpsel fra trallen i en stikkkontakt i kiosken slik at iPad lades.
- Gitterporten lukkes og låses med hengelåsen.
- All søppel samles i sekker og søppelsekkene fra kiosk og sekretariat skal kastes i miljøhuset i enden av nedre parkering.
- Kiosken låses.
Stenging av anlegg
- Sjekke utganger:
- Utganger i hver enda av tribunen. Disse blir ofte åpnet av folk i løpet av arrangementet.
- Nødutgangene nede i hallen.
- Låse alle dører:
- Publikumsinngang og begge dører i gymsal.
- Garderober.
- Vaktrom.
- Inngang garderober og hall.
- Slukke alle lys:
- Toaletter ved tribune.
- Idrettshall og tribune – brytere i vaktrom nede.
- Gang ved garderober – bryter til høyre for døren.
- Inngang – bryter rett på innsiden av døren.
- Låse inngangsdøren:
- Hoveddøren nede låses til slutt. Benytt kodebrikke med følgende regle: 5 + V + Brikke + Kode.
Tilleggsoppgaver som Fair Play-vert
Vi håper at alle får en fantastisk håndballsesong, og forutsetningen for dette er at alle håndballkamper i alle aldersklasser foregår i trygge rammer der mestringsglede og Fair Play står i fokus.
En Fair Play-vert skal være en godt synlig person som sikrer at kampen gjennomføres i rette Fair Play-ånd både på og utenfor banen. NHF Region Øst sender ut informasjon og vester til alle våre klubber nå i august.
Dette betyr blant annet ekstra fokus på at dommerne blir tatt godt vare på og behandlet med respekt. Vi trenger mange dommere i regionen for at alle kampene skal kunne gjennomføres. Dersom de blir godt tatt imot, og får en god opplevelse, vil de trives bedre i rollen sin og fortsette utviklingen til det beste både for seg selv og håndballen.
Fair Play-vertens oppgaver:
Før kamp:
- Ønske spillere, trenere og dommere velkommen til kamp og oppfordre til god stemning og Fair Play, eventuelt henvise til garderobe
- Sørge for at lydfil/video med Fair Play-budskap avspilles før kamp eller at speaker leser opp «Fair Play-tekst» (se teksten nederst i saken)
Under kamp:
- Være godt synlig i hall og på tribuneområde og fremme god sportsånd.
- Sørge for at alle får en positiv opplevelse. Om det skulle være nødvendig, ta tak dersom noen ikke opptrer som ønskelig, på eller utenfor banen. Henvise til “Fair Play”.
- Ha ekstra oppmerksomhet på uønsket adferd mot dommere.
Etter kampen:
- Dersom det oppstår uønskede hendelser som ikke er forenlig med Fair Play – meld fra til klubben/klubbstyret og be de ta saken videre med regionen dersom det er nødvendig.
FAIR PLAY-TEKST
Kjære håndballvenner, spillere, trenere, dommere og dere som er publikum.
Håndball skal være gøy – og er en idrett for alle. På våre arrangementer og ellers på våre aktiviteter, er vi opptatt av Fair Play.
Vi ber dere støtte deres lag på en fair og sporty måte, samt vise en positiv holdning ovenfor samtlige deltagere, dommere og øvrig publikum.
Ha en fantastisk dag i Hoslehallen!