Originalfoto, portretter: Beate Oma Dahle / NTB,. Bakgrunn, foto: Odd Bjarne Brekke

ØHIL Toppfotball gir tilbake


ØHIL Toppfotball ønsker å bli enda bedre til å synliggjøre damelaget for ØHILs medlemmer. Skal vi overleve i dagens kvinne-toppfotball mot «herreklubbene» som tar over kvinnefotballen er vi nødt til å bli viktigere, synligere og mer verdifulle for ØHIL-land og ØHILs medlemmer. I fjor hadde vi et veldig variert oppmøte på hjemmekampene, og vi tror at dette er fordi vi ikke har gjort nok for å engasjere klubbens medlemmer. Dette skal vi bli råe på!

ØHIL har vært den mest stabile klubben på nivå 2 i norsk kvinnefotball, med 10 strake sesonger i toppen av divisjonen. Et grunnlag for dette har vært nøktern budsjettering og drift, noe som definitivt vil vedvare med dagens klubbledelse. At vi kunne vært en del av Toppserien i dag er det ingen tvil om, dersom vi hadde brukt penger som en del av våre konkurrenter i toppfotballen. Avaldsnes, som vi tapte marginalt for i kvalik-kampene i 2022 ble degradert i 2023 pga økonomi, og nå står LSK kvinner i fare for samme skjebne. Dette er egentlig utrolig med tanke på at det aldri har vært bedre økonomi i norsk kvinnefotball, etter en enorm jobb fra vår interesseorganisasjon Toppfotball kvinner. Hva som gjøres i andre klubber får de svare for, men i ØHIL skal vi bygge opp produktet på vår måte. Og grunnsteinen er lokal entusiasme.

For å sitere ØHIL Toppfotballs nye styreleder, Mikkel Mørch Sollie:
– For meg blir det ekstra viktig at vi blir enda råere på å være synlige og betydningsfulle for våre medlemmer i ØHIL-land, og det skal vi få til sammen! Vi er en klubb.

GØY PÅ KAMPDAG: Engasjementet rundt hjemmekampene har økt betraktelig (YouTube / ØHIL Fotball)

Siden starten av mars har spillerne på damelaget utført mange barnelag- og sponsorbesøk med totalt 17 spillerdeltagelser, og det er mye mer i vente. Daglig leder Sverre Nordby oppsummerer det slik:

Da vi evaluerte sesongen 2023 var det en del positivt, men også mye som kunne vært gjort bedre. Det mest skuffende var lave publikumstall på våre hjemmekamper. At den første sesongen på ny hovedarena, i Norges største fotballklubb for jenter ikke ga mer enn 100 tilskuere i snitt var rett og slett ikke bra nok.

Hovedfokuset inn mot denne sesongen har derfor vært å få folk på kamp! Skal ØHIL ha sjans til å henge med i Toppfotballen mot klubber med helt andre forutsetninger, er det helt avgjørende at våre egne medlemmer og lokale bedrifter støtter oppunder prosjektet. For å få til dette måtte vi bli enda mer synlige for ØHIL-land.

GOD STEMNING: Det var en hyggelig opplevelse for Andrea Mjøsund, Vårin Vik og Jenny Fredhall å bli bedre kjent med jentene på J2012, både på akademiet og lagsøkt.

Det er noen lavt-hengende frukter som vi inn mot sesongen 2024 har tatt tak i:

  • Vesentlig forbedring av nyhetssaker om laget før, under og etter kampene som spilles
  • Det er solgt mer enn 250 sesongkort
  • Utvalget i kiosken er oppgradert, inkludert grilling av burgere
  • Pausekonkurranse for unga (ca 50 deltakere i de 2 første hjemmekampene)
  • Spillerne «gir tilbake» og deltar på treninger/kamper med de yngre lagene i klubben
  • Utvalgte årganger inviteres til garderoben før kamp, for en prat med spillere og trenere
  • Vi har laget fotballkort av troppen, som deles ut og signeres i forbindelse med hjemmekampene

Summen av dette er at vi er på god vei til å finne vår plass i toppfotballen for kvinner! Spillerne tar selv tak i mye av det som øker interessen rundt laget og byggingen av seg selv som merkevare.

BESØK: Ida Hasselgård, Emma Iversen og Rebekka Ausland besøkte J2013 sist lørdag. Jentene på J2013 er besøkskullet når ØHIL tar i mot KIL/Hemne på lørdag.

Nå gleder vi oss til folkefest kommende lørdag når vi tar i mot KIL/Hemne kl. 14:00!